Suhteellisen haastava kysymys.. asia riippuu todella monesta tekijästä ja siitä keneltä asiaa kysyy. ? Mielipiteitä aiheesta tuntuu riittävän, mutta mihinkään tieteelliseen tutkimukseen ne eivät perustu. Lentoyhtiöt hinnoittelevat lentonsa omien algoritmiensa avulla ja hinnat vaihtuvat koko ajan mm. kysynnän mukaan. Eri hintaluokilla pyritään myös vastaamaan erilaisten asiakkaiden tarpeisiin ja erikoistarjouksilla nopeuttamaan asiakkaiden ostopäätöksiä. Dynaamisella eli ”elävällä hinnoittelulla pyritään siis saamaan kone täyteen matkustajia. Ihan viime tippaan lentojen varausta ei kannata jättää, sillä viimeisten viikkojen aikana ennen lentoa lennot yleensä kallistuvat nopeammin, kun koneen viimeisiä paikkoja täytetään. Lentohakuja tehdessä kannattaa myös huomioida mitä lipun hintaan kuuluu, kun lisäpalveluista ja muutoksista saattaakin tulla sitten ihan kunnolla lisähintaa.

Hintaan vaikuttavat tekijät

No mitkä tekijät eniten vaikuttavat lentolipun hintaan? Lentoyhtiöt haluavat tietenkin kattaa kulunsa ja maksimoida voittonsa. Kuluista suurimmat ovat itse koneet, henkilökunta, polttoaine, erilaiset lentokenttämaksut ja verot. Kulut ovat siten aika pitkälti tiedossa ja mm. polttoaineen hinta suojataan sopimuksin pitemmäksi ajaksi sekä koneiden rahoituskustannukset on myös sovittu sopimuksin. Tappiolla ei yksikään lentoyhtiö halua lentää ja jos reitti ei vedä tarpeeksi matkustajia, niin aika todennäköisesti se loppuu pian. Kilpailulla on ehdottomasti positiivinen vaikutus lentolipun hintaan. Reitit, joilla on paljon kilpailua, ovat halvempia. Tästä esimerkkinä Suomen sisäiset lennot saattavat usein tulla kalliimmiksi kuin lennot Eurooppaan.

”Päätökset”

Itse lipun ostajan (kuluttajan) päätöksillä lienee suurin vaikutus siihen mitä lipusta joutuu maksamaan. Yksi päätöksistä on matkustamisen ajankohta eli matkustatko ”sesonkiaikaan” kuten suurin osa ihmisistä vai voitko ajoittaa matkasi hiljaisemmille kuukausille ja matkustaa silloin. Toki yleiset lomakaudet ja juhlapyhät määrittelevät yleensä matkustusajankohdan, joten näistä voi olla vaikea poiketa. Toinen hintaan vaikuttava päätös on, voitko joustaa lentojen päivämäärissä ja siten valita edullisemmat lennot esim. keskeltä viikkoa. Myös vuorokauden sisällä on vaihtelua hinnoissa ja aikaisin/myöhäisin lento on yleensä edullisempi, jos se vain muuten sopii aikatauluihisi. Kolmas päätös on lipun ehdot eli mitkä lisäpalvelut (mm. laukut, istuinpaikka, ruoka) sisältyvät lipun hintaan ja mitkä ovat muutos-/peruutusoikeuden ehdot. Mitä kalliimpi lippukategoria niin sitä paremmat ehdot sisältyvät lipun hintaan ja varmasti halvimman kategorian lipun valinnut joutuu maksamaan lisää halutessaan lisäpalveluita tai muutoksia.

Halpayhtiöt

Halpalentoyhtiöt nimensä mukaisesti lentävät halvalla ja ovat karsineet kaiken ylimääräisen palvelun tuotteistaan. Muutama seikka kuitenkin kannattaa ottaa huomioon halpalentoyhtiöillä lennettäessä. Lisäpalvelut ja lipun muutos/peruutus tulevat yleensä kalliiksi asiakkaalle. Toinen huomioitava seikka halpalentoyhtiöissä on, että lennot ovat usein huonoon aikaan ja mahdollisesti pienemmille syrjäisille lentokentille. Kentältä siirtymisestä ihmisten ilmoille yöaikaan voi aiheutua yllättävän paljon vaivaa ja kustannuksia. Mutta jos ei niin lisäpalvelusta perusta ja on valmis näkemään vähän vaivaa, niin nämä ovat ihan ok vaihtoehto normilentoyhtiöille. Tosin lentoyhtiötkin ovat lähentyneet toisiaan yhtiöistä riippumatta ja hinnoitteluun pätee samat lainalaisuudet. Osalla lentoyhtiöistä löytyy oma ”halpalentoyhtiö” ja sitten myös perusreittejä lentävä ”normilentoyhtiö”.

Mitään tarkkaa aikaa ei voi siis antaa kuinka paljon aiemmin lennot kannattaa varata, mutta erittäin pyöreästi ilmaistuna se on 6kk – 3vko riippuen määränpäästä ja ajankohdasta. Itse löisin lukkoon kaukolennon (mannerten välinen) lähempänä tuota 6kk ja Euroopan lennot 2-3kk sekä kotimaan lennot 3vkoa ennen. Aina voi luottaa tuuriin ja odotella, josko hinnat laskisivat, mutta todennäköisesti saat lennot ihan kohtuuhinnalla, kun varaat ne edellä mainitussa aikataulussa. Täydellistä optimointia on vaikea tehdä, kun ei tiedä miten kyseisen lennon kysyntä elää ja eikä varmuutta siitä ole lentoyhtiöilläkään ja siksi hinnat päivittyvät koko ajan.

Välipysähdykset ja viivästykset

Joskus perillepääsy edellyttää useampaa lentoa ja välipysähdystä. Tällaisessa tapauksessa suosittelen käyttämään saman allianssin (esim. Oneworld, Star Alliance) lentoja, jotta matkatavarat kulkevat mukana ja lentoyhtiöllä on velvollisuus kuljettaa sinut perille, vaikka tulisi myöhästymisiä ja et ehdi seuraavalle lennolle. Riittävä väli lentojen välissä on myös tarpeen, jotta saat mahdollisia korvauksia viivästymisistä (KKV: Lentomatkustajan oikeudet). Jos saman yhtiön/allianssin lennoilla ei ole mahdollista lentää koko matkaa, niin siinä tapauksessa varaa reilusti aikaa lentojen välille varsinkin mannerten välisiin, kun näissä viivästymiset saattavat olla todella pitkiä. Ei ole huono vaihtoehto olla yötä mannerten välisten lentojen lähtöpaikassa ja seuraavana päivänä hypätä koneeseen, kun näin ainakin varmistat olevasi ko. koneessa.

No niin tuliko tähän vieläkään mitään järkevää vastausta? Todennäköisesti ei… ? Jos siis haluaa lentää mahdollisimman halvalla, pitäisi siis seurata yhtiöiden hinnoittelua ja lukita hinta ”oikeaan aikaan” sekä mieluummin lentää silloin kun muut eivät lennä (pienempi kysyntä > halvempi hinta), olla joustava lennon aikataulun suhteen sekä valita oikea hintaluokka, joka sisältää tarvitsemasi palvelut. Helppoa vai mitä! ? Lopultahan se on matkustajan tarve mikä määrittelee reunaehdot lentomatkalle. Mukavuudesta ei usein haluta tinkiä ja siksi ollaan valmiita maksamaan enemmän matkasta. Matkasta halutaan siis mieluummin nautintoa kuin kärsimystä!

Hyviä lentomatkoja kaikille!